תחבורה ציבורית בשבת – תעלול או מציאות?

עבור חלק מהציבור בישראל, שבת היא זמן מנוחה. עבור אחרים – שבת היא גם זמן לתנועה. בין הרצון להגיע לים, לטייל בטבע או פשוט לבקר קרובי משפחה, עולה מחדש אחת השאלות הרגישות ביותר בצומת שבין דת למדינה: האם צריכה לפעול תחבורה ציבורית בישראל ביום שבת?
מבחינה טכנית, ברור שהשירות קיים – אך לא באמת זמין. קווים מצומצמים, יוזמות עירוניות, פרויקטים נקודתיים – ועדיין, רבים נשארים עם התחושה שהם תלויים ברכב פרטי או בחסדי מוניות. התחבורה הציבורית בישראל בימי המנוחה נראית כאילו נכתבה בסוגריים קטנים, ולמעשה כמעט שאינה מתפקדת.
אבל זו לא רק שאלה של נוחות. זו שאלה של גישה. אנשים שאין להם רכב – סטודנטים, מבוגרים, בני נוער, אוכלוסיות מוחלשות – פשוט נשארים מאחור. ההגבלה הזו לא תמיד נתפסת כבחירה אישית, אלא כהדרה ממערכת חברתית שלמה. יש מי שיראו בזה פגיעה בזכות התנועה, ואחרים שיגדירו זאת כפגיעה בזכות לחיים על פי ערכים יהודיים.
ומנגד – יש תחושה של כבוד למסורת. לא מעט ישראלים רואים בשבת משהו גדול מהשגרה: יום של זהות, של שקט, של קדושה. בעיניהם, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת איננה רק שירות טכני – אלא אמירה שמערערת את הסמל. יש כאן חשש מטשטוש גבולות, מהמדרון שמוביל מהתאמה מקומית להפרת איזון לאומי.
שאלת התחבורה הציבורית בשבת גם מעלה סוגיות כלכליות – מי יפעיל? מי יממן? מי יעבוד? האם יהיה זה שוויוני בכל הארץ או יישאר עניין תל אביבי? ואיך שומרים על איזון בין מרחב ציבורי פתוח לבין כבוד לאנשים שמקדשים את היום?
הפערים ניכרים גם ברמה האישית: זוג חילוני שרוצה לבקר הורים בפריפריה. אישה מבוגרת שגרה לבד בעיר שאין בה קווים עירוניים בשבת. נער דתי שמבקש לא לנסוע בשבת, אבל גר באזור חילוני שבו התחבורה כן תפעל. המציאות מורכבת הרבה יותר ממילים כמו "בעד" או "נגד".
השאלות שנותרות פתוחות:
-
האם שירות ציבורי שלא נגיש לכולם – באמת משרת את כולם?
-
האם ניתן לקיים תחבורה ציבורית חלקית תוך שמירה על כבוד למי שלא משתמש בה?
-
האם מדובר בהתנגשות ערכים – או בהזדמנות לאיזון חכם?
-
והאם בכלל ייתכן פתרון שלא ייתפס כפשרה על חשבון מישהו?
בסופו של דבר, הנסיעה עצמה אולי קצרה – אבל הדרך להסכמה עוד ארוכה.