הקשר הדמוקרטי
משלחת של אנשי חינוך מבולגריה הגיעה לחדרה במטרה ללמוד כיצד מנהלים ומפתחים בתי ספר דמוקרטיים. את המשלחת מבולגריה, שביקרה בבתי הספר הדמוקרטיים ברנדס וגבעול בחדרה, שמהווים עבורם השראה, אירח אגף החינוך של העירייה בשיתוף ארגון "ערי חינוך".
מדובר בביקור גומלין לביקור שהתקיים לפני כשנתיים, ובמסגרתו יצא צוות בהובלת ארגון "ערי חינוך" לעיר סופיה שבבולגריה, למפגש עם קבוצת צעירים שחיפשו חינוך אלטרנטיבי לילדיהם. הצוות סיפר להורים הצעירים על בתי הספר הדמוקרטיים המצליחים בחדרה, מה שדרבן אותם להקים בית ספר דמוקרטי גם בסופיה. ארגון "ערי חינוך" ליווה את הקמת בית הספר בסופיה, וכעת מתנהלים מגעים לפרויקטים נוספים בבולגריה.
מנהלת אגף החינוך לאה אבוטבול ציינה כי בתי הספר הדמוקרטיים בחדרה הם מקור גאווה, בעיקר לנוכח העובדה שחדרה הייתה החלוצה בחינוך הדמוקרטי בישראל.
בית הספר הדמוקרטי בברנדס הינו בית הספר הדמוקרטי הראשון בארץ. בעקבותיו הוקמו בישראל בתי ספר דמוקרטיים רבים, כולל בית ספר "גבעול" בגבעת אולגה, וכיום עוברים גם בתי ספר ממלכתיים רבים ומערכות חינוך אזוריות תהליכי דמוקרטיזציה בהשפעת הדגם החינוכי שעיצב בית הספר.
בתי הספר הדמוקרטים מעודדים למידה, חקירה וסקרנות, תוך שימת דגש על עצמאות, בחירה וחופש. הם פועלים בהתאם לערכי שמירה על כבוד האדם, זכויותיו וחובותיו, מסייעים לתלמידים בזיהוי והגשמת מטרותיהם ומחנכים לקבלת האחר. המטרה היא להעניק לתלמידיו סביבה המגנה על חירותם, מכבדת את ריבונותם ומאפשרת להם פעולה אוטונומית תוך בניית מסגרת חברתית תומכת בעלת ערבות הדדית. תהליכים אלו מחייבים פיתוח יכולת שיפוט וביקורת, בעיקר מכיוון שהם מתבצעים ללא סמכות היררכית, אלא מתוך אחריות אישית. ערכים אלה של כבוד האדם אשר נותנים מקום לייחודיות, יוצרים חברה בה לכל אחד יש זכות שווה.
מי שהביא את בשורת החינוך הדמוקרטי לחדרה והיה המנהל הראשון של הדמוקרטי בברנדס, הוא יעקב הכט, כיום ראש המכון הישראלי לחינוך דמוקרטי ומייסד ארגון "ערי חינוך" השותף לרפורמה שמוביל ראש העיר צביקה גנדלמן במערכת החינוך בחדרה.