מודל ייחודי ללמידה במרחב העירוני בחדרה
כחלק מההיערכות לתרחיש שלפיו תיאלץ מערכת החינוך העירונית לפתוח את שנת הלימודים תשפ"א בצל מגיפת הקורונה, מפתחת עיריית חדרה מודל ייחודי "מודל חדר"ה" – חינוך ולמידה במרחב העירוני.
לדברי ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, הממונה על תיק החינוך, העירייה נערכת לחידוש הפעילות של מערכת החינוך ב-1 בספטמבר מתוך הנחת עבודה שמדינת ישראל ומערכת החינוך עדיין ייאלצו להתנהל במגבלות הנובעות מהמשך נוכחות הקורונה.
לאור זאת מפתחת העירייה את המודל הייחודי, המבוסס על איגום משאבים עירוניים (מבניים, טבעיים, אנושיים, ארגוניים ואחרים) ועל שיתוף פעולה בין מסגרות החינוך הפורמלי ומסגרות החינוך הבלתי פורמלי, במטרה לקיים שגרת למידה משמעותית גם בצל המגיפה.
לדברי סמנכ"לית חברה וקהילה ד"ר אסנת ספורטה, מדובר במודל חינוכי פורץ דרך שעיקרו הפיכת המרחב העירוני לבית ספר אחד גדול. העקרונות שהנחו את גיבוש המודל הם: קשר אישי עם התלמידים, זמן גמיש, מרחב למידה גמיש, ושילוב חינוך פורמלי ובלתי פורמלי.
תרחיש הייחוס לגיבוש המודל הוגדר במשותף עם מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה. התרחיש מבוסס על הנחת עבודה כי מוסדות החינוך יפעלו לסירוגין, תלמידים ואנשי צוות רבים ימצאו חולים או מבודדים, ומוסדות החינוך יידרשו לפעול במתכונת של קפסולות וליישם פרקטיקות של ריחוק חברתי.
הפתרון, כאמור, הוא "מודל חדר"ה" ללמידה פרואקטיבית וחדשנית במרחבים הקהילתיים. לצורך כך נערך מיפוי ראשוני של כל המשאבים במרחבים הקהילתיים והציבוריים, לרבות יער חדרה, פארקים ציבוריים ושמורות טבע, מתנ"סים, מוזיאונים, החווה החקלאית, פארק המדע, הטכנודע, מוזיאון הרפואה ועוד. בתהליך לוקחים חלק אגף החינוך של העירייה, מנהלי בתי-הספר, הנהגת ההורים, תנועות הנוער, מפקחי משרד החינוך, מרכז הצעירים, מחלקות הנוער, אגפי אתו"ס ונוצ"ץ, עמותת "פנאי העיר" ומתנ"ס גבעת אולגה ועוד.