חילופי שטחים בין חדרה למנשה
עיריית חדרה והמועצה אזורית מנשה הסכימו על תוכנית להחלפת שטחים ושינוי שטחי השיפוט שלהן, במטרה ליצור תחום שיפוט רציף. המהלך מתבצע בהסכמה של שתי הרשויות, המבקשות לתקן ולשנות את תחום השיפוט שלהן עבור שטח של כ-2,600 דונם.
לדברי מהנדס עיריית חדרה, אינג' נועם גרייף, בכביש 65 קיימות מובלעות רבות של שטחים השייכים לחדרה וכלואים בשטחי גן שמואל, כך שלא ניתן לנצלם. במקביל קיימות מובלעות של המועצה האזורית מנשה הכלואות בשטחי חדרה ואינן מנוצלות.
מובלעות אלה יוצרות לעתים מצבים אבסורדיים ברמת התכנון. כמו למשל, שטחים של חדרה הנושקים בקיבוץ גן שמואל, כך שבניית בתים בקיבוץ נאלצת לעבור אישור בוועדה המקומית של חדרה. גם שטחים חקלאיים של גן שמואל עוברים בוועדת התכנון של חדרה, ובכך נוצר מצב שאין בו הגיון או תועלת.
במקביל, עיריית חדרה מנועה מלהרחיב את אזור התעשייה כמתוכנן בתוכנית חד/ 1800, מאחר ששטח ההרחבה ממוקם למעשה בשטח השיפוט של מועצה אזורית מנשה, מה שמגביל את העירייה להתפתח צפונה.
במטרה לפתור את הבעיה נועדו שתי הרשויות והסכימו ביניהן על תיקון שטח השיפוט. לפי טבלת השטחים שהכינו הרשויות, נקבע כי חדרה תעביר למועצה אזורית מנשה 1,068 דונם, ואילו המועצה האזורית מנשה תעביר לחדרה 1,400 דונם באזור כביש 65, ו-128 דונם נוספים באזור כביש 4.
רוב השטחים הכלולים בבקשה (למעט השטח מצפון לאזור התעשייה) מהווים למעשה שטח ירוק, אזור כפרי או אזור חיץ החוצץ בין עיריית חדרה הבנויה באינטנסיביות לבין המועצה המקומית פרדס חנה, שגם בה קיימות תוכניות לציפוף ובנייה אינטנסיביים. לפיכך ישנה חשיבות רבה, בהיבט הירוק, לשמר ולהשאיר את השטחים הנידונים כפתוחים או ירוקים ללא בנייה אינטנסיבית ופיתוח רב. העברת תחום השיפוט לידי מועצה אזורית מנשה תבטיח למעשה את עתיד השטחים הללו, ובמידה רבה תשאירם כשטחים בעלי אופי כפרי וזיקה חקלאית.
כמו כן, העברת תא השטח מצפון לאזור התעשייה, שכבר מוגדר כפארק מטרופוליני בתמ"מ 6 לידי חדרה, תאפשר את פיתוחו האינטנסיבי כראוי להיותו פארק בקנה מידה מטרופוליני.
לדברי ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, לפני כשנה הצליחה העירייה להוביל מהלך של הקמת צומת על כביש 65, ומחלף תעשיות שיחבר בין אזור התעשייה של חדרה לאזור התעשייה של קיסריה. "החלפת השטחים תאפשר לעירייה להרחיב את אזור התעשייה, ואילו המחלף יווסת את כניסת התנועה. כיום רוב התנועה נכנסת לאזור התעשייה דרך צומת אליאנס. המחלף מכביש 65 יאפשר כניסה מצפון, וישחרר את עומס התנועה בצומת אליאנס".
על מנת שהתיקון יקבל תוקף, יש להקים ועדת גבולות מטעם משרד הפנים אשר תדון בבקשת הרשויות. הנימוקים העיקריים לבקשה הם הסדרת תחום השיפוט, תיקון מובלעות בתחום השיפוט ויצירת תחום שיפוט רציף. אם הנתונים שיציגו הרשויות ישכנעו את הוועדה, היא תשנה את שטחי השיפוט לפי המלצתה. הצפי הוא שמאחר שמדובר בהסכמה של שתי הרשויות, ההליך יהיה מהיר ויקבל את אישור משרד הפנים.