בריאות וספורט

איך יודעים שלילדכם עקמת?

כידוע פגמים אסתטיים משפיעים מאוד על הדימוי העצמי ובמיוחד על ילדים. אחת התופעות שמשפיעה על היציבה של הילדים היא העקמת. זיהוי הבעיה בשלב מוקדם מאפשר טיפול די פשוט באמצעות פיזיותרפיה וכך ניתן לחסוך מהילד עוגמת נפש גדולה. התופעה פוקדת כ-3%-5% מהאוכלוסיה ושכיחה באופן יחסי בקרב בנות.

איך יודעים אם יש לילדכם עקמת?

יפעת רבינוביץ, פיזיותרפיסטית מוסמכת במאוחדת, ממליצה על בדיקה עצמית פשוטה:

עימדו מאחורי הילד כשגבו מופנה כלפיכם. אם הבחנתם באחד מ-6 הסימנים הבאים חשוב שתפנו לאורתופד לביצוע בדיקה מקיפה.194661-300x240 איך יודעים שלילדכם עקמת?

  1. גובה הכתפיים אינו זהה
  2. הראש נוטה לצד אחד
  3. גובה השכמות אינו זהה
  4. שכמה אחת בולטת יותר לאחור
  5. קו מותן גבוה יותר בצד אחד
  6. אגן הנוטה לצד מסוים

קצת על העקמת ושיטות הטיפול.

עקמת היא עיוות של מבנה עמוד השדרה, המתבטא בסטיית חוליות הצידה מקו האמצע תוך כדי פיתולן וסיבובן סביב צירן, כך שנוצר מעין "בורג". צילום רנטגן של גבו של הסובל מעקמת יראה כי רצף החוליות יוצר צורת S או C. ברוב המקרים, הסיבה לעקמת אינה ידועה, אף שההשערה הרווחת היא כי יש בה מרכיב תורשתי. מעטים יסבלו מעקמת מלידה או כתוצאה מפגם נוירולוגי. ניתן לבלום את הידרדרות העקמת ע"י אבחון מוקדם וקבלת טיפול מתאים. השיטות המרכזיות המוכרות כיום:

  • פיזיותרפיה – בשיטת "שרוט" הייחודית הנהוגה באירופה, ומיוחסים לה שיעורי הצלחה גבוהים בבלימת הידרדרות העקמת. השיטה נמצאת בשימוש במכונים ייחודיים המתמחים בטיפול בתופעה. השיטה מבוססת על ההבנה כי העיוות הנגרם לעמוד השדרה מתרחש בשלושה מישורים (שהרי החוליות נדחפות קדימה, הצידה ובסיבוב), ומשום כך הטיפול מתמקד אף הוא בתיקון היציבה, תוך התייחסות לשלושת הממדים. בצורה כזו, סיבוב החוליה (שילוב המישור השלישי) מבטל את האלמנט הסיבובי של עמוד השדרה. שיתוף פעולה מצד הילד ונטילת אחריות אקטיבית מצידו מהווים תנאי הכרחי להצלחת הטיפול. ילד המגיע למכון לומד כיצד לתקן את היציבה כך שתהיה סימטרית, ובמצב הסימטרי מבצע הילד סדרת תרגילים לחיזוק ולהארכה. בתום הטיפול, הכאבים פוחתים משמעותית, הפגם האסתטי ממוזער והדימוי הגופני משתפר. בנוסף, המודעות הגופנית של הילד ליציבה נכונה וסימטרית גוברת ומיושמת בחיי היומיום. גם אם מדובר בעקמת קלה, חשוב להקפיד על מעקב תקופתי צמוד עד תום תקופת התבגרותו של הילד, כדי לוודא שזווית העקמת אינה מחמירה עם הגדילה.

 

  • מחוך (BRACE) – במקרים בהם הזווית גדולה מ-25 מעלות, משתמשים באמצעי זה בשילוב עם פיזיותרפיה. קיימים סוגים שונים של מכשירים מעין אלה (בוסטון, מילווקי, שנו ועוד) המותאמים לסוג העקמת ולמיקומה. בבסיס השיטה עומד רעיון עתיק יומין, לפיו באמצעות הפעלת כוחות חיצוניים על הגו ניתן להשיג סימטריה בשלד וליישר את עמוד השדרה.
  • ניתוח – כשהזווית מטפסת אל מעבר לקו ה-45 מעלות, נשקלת אפשרות של ניתוח. בשלב זה הדפורמציה בולטת ויוצרת פגם אסתטי קשה ולעיתים מובילה גם לבעיות בריאותיות שונות. רבות מטכניקות הניתוח מבוססות על ביטול המפרקים בין החוליות ויישור המתבצע על ידי השתלת מוטות מתכת המקובעים לחוליות. מדובר בניתוח מורכב המצריך שיקום ממושך, וההחלטה על ביצועו מתקבלת רק לאחר שכל האפשרויות האחרות לטיפול נכשלו.

 

מערכת השרון הצפוני

About Author

יש לך מה להגיד על הכתבה? אפשר לצרף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

בריאות וספורט

נאבקים באלימות נגד נשים

אלה גולן, אחת מנשותיו של גואל רצון, שחוותה שבי פסיכולוגי וכלא רגשי. סיפרה על תהליך יציאתה לחופשי מהכת
כורכום
בריאות וספורט

כורכום – הכוכב החדש בתזונה

'כורכומין אפקט' מסייע בטיפול בדלקות שונות, עוזר בבעיות פיזיות ובאופן שוטף לתחזוקת הגוף ומערכותיו
ניתן ליצור איתנו קשר בערוצים הבאים